معرفی روستای کورنان واقع درشهرستان اسفراین خراسان شمالی
 
روستای کورنان اسفراین خراسان شمالی
معرفی روستای کورنان اسفراین
 
 
 
بسمه تعالیمژه
 

معرفی روستای کورنان وآقچ

این وبلاگ جهت معرفی روستای عزیزمان کورنان و آقچو همه مردمان با صفایش ایجادشده تااین  روستاها را با همه داشته ها و نداشته هایش به همه معرفی کند از طرفی قصد داریم تانسبت به تاریخچه ، جغرافیا،  اداب و رسوم روستا اطلاعاتی را به همه کسانی که می خواهند با کورنان و کورنانیان و آقچ و مردمانش آشنا شوند ارائه دهیم و همچنین محلهای تفریحی وظرفیتهای موجود در آن را به همه بشناسانیم. مسلما این، همه فعالیت وبلاگ نیست در خصوص کورنانیها و آقچی هانیز قصدمان معرفی قابلیتهای افراد واستعدادهای آنان و ... می باشد همچنین امیدواریم بتوانیم از افراد حقیقی یا حقوقی  برای شنا ساندن مردم روستا و خود روستا کمک گرفته، تا شاید روستای عزیزمان بیش از پیش شناسایی گردد .لذا از همه عزیزانی که به این روستا دلبستگی دارندتقاضا داریم باارسال عکس های قدیم و حال روستای کورنان و آقچ و یا اسناد قدیمی مرتبط با روستا های مزبور و یا معرفی اشخاص و خاطرات آنها ما را در این امر یاری نمایند.

تعریفی از روستامژه

معنی لغوی روستا محل رویش یا رستنگاه گیاه ذکر شده که حاکی از نقشی است که  روستا با وجود آب و زمین مناسب در رشد گیاهان زراعی و شکل گیری اقتصاد کشاورزی  دارد.روستا یا ده کوچکترین مرکز تجمع و حیاط انسانی در کشور است و در سرشماری  رسمی ایران نقاطی که کمتر از  10000 هزار نفراست ده یا روستا گفته می شود.  ظهور  روستا یا ده تابع عواملی چون وجود آب و دیگر موقعیت های جغرافیایی است . هر جایی  که آب یافت شود خواه به صورت چشمه یا قنات ، خواه به صورت چاه یا رودخانه مردم بر  گرد آن حلقه می زنند و مرکز تجمع کوچکی به نام روستا یا ده به وجود می آورند. با توجه  به محیط های مختلف جغرافیایی از قبیل دشت ، کوه ، کوهپایه و میانکوه هریک به نسبت  شرایط حیاتی خود موجب تجمع به صورت گسترده یا محدود می گردند.روستا قلمرو  زیستگاهی است  که ساخت و ساز انسانی در آن محدود باشد و چشم انداز یک محیط  طبیعی مثل جنگل ، مرتع ، زمین بایر و یا مزارع کشاورزی را الغا می نماید . در روستا  اصولا اشتغال غالب بهره کشی از زمین می باشد و روستاییان از این طریق امرار معاش  می کنند . در روستا اختلاف بین گروه های اقتصادی و فرهنگی بسیار اندک است . روابط روستاییان با یکدیگر خوب می باشد.

 گروه بندی روستا بر اساس شکل استقرار و تیپ آنمژه

در تیپ شناسی روستاهای ایران سه تیپ مشخص می شود الف )روستاهای متمرکزیا  گرد آمده ب ) روستاهای پراکنده ج ) روستاهای بینابین

در روستاهای متمرکز مساکن به یکدیگر چسبیده و چشم اندازی متمرکز دارند که عموما  بدون فضای خالی است .( با توجه به عکسی گوگل ارث که از نمای بالایی روستای بام است این خصوصیت کاملا مشاهده می شود ) در روستاهای متمرکز مزرعه که عموما محل  کار روستاییان محسوب می شود از خانه ها جدا بوده و گاهی در فاصله دوری قرار دارند .البته گاهی این مسافت خود موجب مشکلاتی برای معیشت روستاییان است عمده ترین عواملی که در شکل گیری این تیپ از روستاها دخالت دارند عبارتند از : ضرورت دفاع و امنیت ، وجود منبع آب دائمی مثل چاه ، چشمه ، قومیت ، توپوگرافی زمین  و شیوه های بهره برداری زمین و ... از آنجائیکه جامعه روستایی دارای شرایط اجتماعی همگرا می باشد لذا بهره برداری اشتراکی از زمین پیوسته در بین روستاییان بوده و همین باعث پیدایش روستاهای متمرکز شده است .



نظرات شما عزیزان:

شباویز
ساعت12:35---27 فروردين 1391
سلام. از دیدن وبلاگتون خوشحال شدم. آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بین دانش اموزان علاقه مند به نوشتن شعر ، داستان و... عضو مکاتبه ای می پذیرد

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روستای کورنان اسفراین خراسان شمالی و آدرس alishafiei.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 148
بازدید کل : 64591
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1